Hore

Riadenie spoločnosti a regulácia

Veríme, že dobre informovaný klient je základom úspešnej spolupráce. Preto otvorene zdieľame všetky dôležité informácie v súlade s aktuálnou legislatívou. Naším cieľom je nielen splniť zákonné požiadavky, ale aj aktívne podporovať povedomie zákazníkov o možnostiach udržateľného a spoločensky zodpovedného investovania. Spoločne tak môžeme prispieť k lepšej budúcnosti a dlhodobému pozitívnemu vplyvu našich rozhodnutí.

Informácie o udržateľnosti v sektore finančných služieb

 

Vážení klienti,

Oboznámte sa, prosím, s informáciami, ktoré UniCredit Bank zverejňuje v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/2088 z 27. novembra 2019 o zverejňovaní informácií týkajúcich sa udržateľnosti v odvetví finančných služieb (ďalej len „nariadenie“). Cieľom nariadenia je posilniť informovanosť konečných zákazníkov a smerovať k udržateľnému, sociálne zodpovednému investovaniu a investovaniu presadzujúcemu správne riadenie spoločnosti.

Transparentnosť voči investorom je kľúčovým prvkom nariadenia. Ide o zjednotenie podmienok informovania konečných investorov v jednotlivých členských štátoch. Európska únia chce najmä poskytnúť spoločnostiam rámec, v ktorom budú schopné ponúkať širokú škálu produktov a zároveň dodržiavať pravidlá udržateľného financovania.
 

Súvisiace dohody implementujúce postupy ESG

Valné zhromaždenie OSN dňa 25. septembra 2015 prijalo nový globálny rámec udržateľného rozvoja „Agenda 2030“, ktorého základom sú Ciele udržateľného rozvoja. Prechod na nízkouhlíkové a udržateľnejšie obehové hospodárstvo efektívne využívajúce zdroje v súlade s cieľmi udržateľného rozvoja je kľúčom k zabezpečeniu dlhodobej konkurencieschopnosti hospodárstva Únie.

Parížska dohoda prijatá na základe Rámcovej dohody OSN o zmene klímy, ktorá nadobudla platnosť 4. novembra 2016, sa zameriava na posilnenie reakcie na zmenu klímy, okrem iného  zladením finančných tokov s nízkou emisiou uhlíka a odolným voči zmene klímy. EÚ sa zaviazala dosiahnuť klimatickú neutralitu do roku 2050. Dosiahnutie tohto cieľa bude zahŕňať transformáciu európskej spoločnosti a hospodárstva, ktorá musí byť nákladovo efektívna a spravodlivá, ako aj sociálne vyvážená. V tejto súvislosti Komisia v roku 2019 predložila oznámenie o Európskej zelenej dohode (EU Green Deal), ktorá má byť novou stratégiou rastu EÚ s cieľom transformovať Úniu na klimaticky neutrálnu, spravodlivú a prosperujúcu spoločnosť s moderným, zdrojovo efektívnym a konkurencieschopným hospodárstvom. Okrem iného je potrebné presmerovať finančné toky do udržateľných investícií.

 

V súlade s nariadením UniCredit Bank týmto zverejňuje informácie o začlenení postupov ESG do poskytovaného investičného a poistného poradenstva.

Politika začleňovania rizík týkajúcich sa udržateľnosti – platné od 5. 11. 2021

  • Dôvod aktualizácie: doplnenie odkazu na pravidlá skupiny UniCredit v oblasti odmeňovania

Vyhlásenie o hlavných nepriaznivých vplyvoch investičného a poistného poradenstva na faktory udržateľnosti – platné od 30. 6. 2023

  • Dôvod aktualizácie: Úprava dokumentu podľa nariadenia Komisie v prenesenej právomoci (EÚ) 2022/1288

Environmentálne udržateľné hospodárske činnosti  

 

Taxonómia je skrátený a ustálený názov pre nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/852 z 18. júna 2020 o vytvorení rámca na uľahčenie udržateľných investícií a o zmene a doplnení nariadenia (EÚ) 2019/2088.

Európska únia si pri plnení svojho cieľa stať sa klimaticky neutrálnou, spravodlivou a prosperujúcou spoločnosťou s moderným, zdrojovo efektívnym a konkurencieschopným hospodárstvom, potrebuje presmerovať finančné toky do udržateľných investícií.

Finančný sektor by sa mal preorientovať na zelené investície a podporiť tak prechod európskeho hospodárstva na nulové emisie. Prístup firiem k financovaniu bude určovať to, do akej miery sú ich aktivity v súlade s taxonómiou udržateľných investícií.

Taxonómia definuje, aké kritériá musí spĺňať hospodárska činnosť, aby bola považovaná za environmentálne udržateľnú.

 

Na účely stanovenia miery environmentálnej udržateľnosti investície sa hospodárska činnosť kvalifikuje ako environmentálne udržateľná, ak táto hospodárska činnosť:

 významne prispieva k jednému alebo viacerým environmentálnym cieľom stanovených v Taxonómii,,

 významne nepoškodzuje žiadny z environmentálnych cieľov stanovených v Taxonómii,

 je vykonávaná v súlade s minimálnymi zárukami stanovenými v Taxonómii,

 spĺňa technické screeningové kritériá, ktoré stanovila Európska komisia.

 

Taxonómia stanovuje tieto environmentálne ciele:

 zzmierňovanie zmeny klímy

 prispôsobovanie sa klimatickým zmenám

 udržateľné využívanie a ochrana vodných a morských zdrojov

 prechod na obehové hospodárstvo

 prevencia a obmedzovanie znečistenia

 ochrana a obnova biologickej rozmanitosti a ekosystémov

 

Cieľom Taxonómie je poskytnúť podnikom a investičným spoločnostiam prehľad o tom, ktoré činnosti a v akých odvetviach považuje Európska únia za „zelené“.

Udržateľnosť v investičných službách  

 

Finančný svet prešiel v posledných rokoch výraznou premenou a posunom v rebríčku hodnôt. Okrem výkonnosti dnes investori pripisujú význam aj environmentálnym, sociálnym a etickým dopadom samotnej investície. S cieľom umožniť investorom dostatočne informované rozhodovanie, ľahšiu identifikáciu a porovnanie udržateľných produktov, Európska únia

 prijala akčný plán pre udržateľné financie, ktorý má presmerovať kapitálové toky do udržateľných investícií

 implementovala rôzne smernice, nariadenia a nástroje zamerané na väčšiu transparentnosť a informovanosť v oblasti udržateľnosti

 zaviazala sa k udržateľným cieľom a záväzku zvyšovať svoju zodpovednosť v oblasti ESG

 

Vzhľadom na silný trend ESG Európska únia novelizovala predpisy v oblasti poskytovania investičných služieb (regulačný rámec MiFID):

  • Nariadenie Komisie v prenesenej právomoci (EÚ) 2021/1253 z 21. apríla 2021, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie v prenesenej právomoci (EÚ) 2017/565, pokiaľ ide o začlenenie faktorov udržateľnosti a rizík a preferencií týkajúcich sa udržateľnosti do určitých organizačných požiadaviek a prevádzkových podmienok investičných podnikov.
  • Smernica Komisie v prenesenej právomoci (EÚ) 2021/1269 z 21. apríla 2021, ktorou sa mení a dopĺňa smernica v prenesenej právomoci (EÚ) 2017/593, pokiaľ ide o začlenenie faktorov udržateľnosti do povinností pri riadení produktov.

Cieľom je rozšíriť informácie získané od klienta aj o jeho preferenciách v oblasti udržateľnosti.

Pri poskytovaní investičného poradenstva bude banka pri posudzovaní vhodnosti zohľadňovať aj preferencie udržateľnosti, ak ich klient má.

Rovnako pri riadení produktov, t. j. pri určovaní cieľového trhu, bude banka zohľadňovať preferencie klienta v oblasti udržateľnosti.

Ak klient nevyjadrí žiadne preferencie v oblasti udržateľnosti, banka mu bude môcť ponúknuť alebo odporučiť finančné nástroje bez zohľadnenia charakteristík a vlastností udržateľnosti.

 

 Udržateľné investície

Investície do hospodárskych činností, ktoré prispievajú k environmentálnym cieľom, ako sú investície merané napríklad kľúčovými ukazovateľmi efektívnosti zdrojov v oblasti využívania energie, energie z obnoviteľných zdrojov, surovín, vody a pôdy, produkcie odpadov, emisií skleníkových plynov alebo ukazovateľmi ich vplyvu na biologickú rozmanitosť a obehové hospodárstvo, alebo investície do hospodárskych činností, ktoré prispievajú k sociálnym cieľom, najmä investície, ktoré prispievajú k riešeniu nerovností, alebo investície podporujúce sociálnu súdržnosť, sociálnu integráciu a pracovnoprávne vzťahy, alebo investície do ľudského kapitálu alebo do hospodársky alebo sociálne znevýhodnených komunít, za predpokladu, že tieto investície významne nepoškodzujú žiadny z uvedených cieľov a spoločnosti, do ktorých sa investuje, dodržiavajú postupy riadneho riadenia a správy, najmä pokiaľ ide o riadne riadiace štruktúry, vzťahy so zamestnancami, odmeňovanie príslušných zamestnancov a dodržiavanie daňových predpisov.

 

 Faktory udržateľnosti

Environmentálne, sociálne a zamestnanecké otázky, dodržiavanie ľudských práv a otázky boja proti korupcii a úplatkárstvu.

 

 Riziko týkajúce sa udržateľnosti

Udalosť alebo situácia v oblasti životného prostredia alebo sociálnej oblasti alebo v oblasti správy a riadenia, ktorá by v prípade, že by nastala, mohla mať skutočný alebo možný významný nepriaznivý vplyv na hodnotu investície.

 

 Preferencie týkajúce sa udržateľnosti

Voľba zákazníka alebo potenciálneho zákazníka, pokiaľ ide o to, či a do akej miery by mal byť do jeho investícií zahrnutý jeden alebo viacero z týchto finančných nástrojov:

  • finančný nástroj, pri ktorom zákazník alebo potenciálny zákazník určí, že minimálny podiel sa investuje do environmentálne udržateľných investícií v zmysle taxonómie,
  • finančný nástroj, pri ktorom zákazník alebo potenciálny zákazník určí, že minimálny podiel sa investuje do udržateľných investícií,
  • finančný nástroj, ktorý zohľadňuje hlavné nepriaznivé vplyvy na faktory udržateľnosti, pričom kvalitatívne alebo kvantitatívne prvky preukazujúce dané zohľadnenie určuje zákazník alebo potenciálny zákazník.

 

Udržateľnosť v poisťovníctve  

 

Podobne ako v prípade investícií, EÚ aktualizovala aj predpisy v oblasti distribúcie investičných produktov založených na poistení:

  • Nariadenie Komisie v prenesenej právomoci (EÚ) 2021/1253 z 21. apríla 2021, ktorým sa menia a dopĺňajú nariadenia v prenesenej právomoci (EÚ) 2017/2358 a (EÚ) 2017/2359, pokiaľ ide o začlenenie faktorov udržateľnosti a rizík a preferencií týkajúcich sa udržateľnosti do požiadaviek na dohľad nad produktom a jeho riadením vzťahujúcich sa na poisťovne a distribútorov poistenia a do pravidiel pre výkon činnosti a investičné poradenstvo pre poistné produkty s investičnou zložkou.

Cieľom je rozšíriť informácie získané od klienta aj o jeho preferenciách v oblasti udržateľnosti.

Pri poskytovaní poistného poradenstva bude banka pri posudzovaní vhodnosti zohľadňovať aj preferencie udržateľnosti, ak ich klient má.

Rovnako pri riadení produktov, t. j. pri určovaní cieľového trhu, bude banka zohľadňovať preferencie klienta v oblasti udržateľnosti.

Ak klient nevyjadrí žiadne preferencie v oblasti udržateľnosti, banka mu bude môcť ponúknuť alebo odporučiť finančné nástroje bez zohľadnenia charakteristík a vlastností udržateľnosti.

 

 Udržateľné investície

Investície do hospodárskych činností, ktoré prispievajú k environmentálnym cieľom, ako sú investície merané napríklad kľúčovými ukazovateľmi efektívnosti zdrojov v oblasti využívania energie, energie z obnoviteľných zdrojov, surovín, vody a pôdy, produkcie odpadov, emisií skleníkových plynov alebo ukazovateľmi ich vplyvu na biologickú rozmanitosť a obehové hospodárstvo, alebo investície do hospodárskej činnosti, ktorá prispieva k sociálnym cieľom, najmä investície, ktoré prispievajú k riešeniu nerovností, alebo investície podporujúce sociálnu súdržnosť, sociálnu integráciu a pracovnoprávne vzťahy, alebo investície do ľudského kapitálu alebo hospodársky alebo sociálne znevýhodnených komunít, za predpokladu, že tieto investície významne nepoškodzujú žiadny z uvedených cieľov a spoločnosti, do ktorých sa investuje, dodržiavajú postupy riadneho riadenia a správy, najmä pokiaľ ide o riadne riadiace štruktúry, vzťahy so zamestnancami, odmeňovanie príslušných zamestnancov a dodržiavanie daňových predpisov.

 

 Faktory udržateľnosti

Environmentálne, sociálne a zamestnanecké otázky, dodržiavanie ľudských práv a otázky boja proti korupcii a úplatkárstvu.

 

 Riziko týkajúce sa udržateľnosti

Udalosť alebo situácia v oblasti životného prostredia alebo sociálnej oblasti alebo v oblasti správy a riadenia, ktorá by v prípade, že by nastala, mohla mať skutočný alebo možný významný nepriaznivý vplyv na hodnotu investície.

 

 Preferencie týkajúce sa udržateľnosti

Voľba zákazníka alebo potenciálneho zákazníka, pokiaľ ide o to, či a v akom rozsahu by mal byť do jeho investícií zahrnutý jeden alebo viacero z týchto finančných produktov:

  • poisťovací produkt s investičnou zložkou, pri ktorom zákazník alebo potenciálny zákazník určí, že minimálny podiel sa investuje do environmentálne udržateľných investícií v zmysle taxonómie,
  • poisťovací produkt s investičnou zložkou, pri ktorom zákazník alebo potenciálny zákazník určí, že minimálny podiel sa investuje do udržateľných investícií,
  • poisťovací produkt s investičnou zložkou, ktorý zohľadňuje hlavné nepriaznivé vplyvy na faktory udržateľnosti, pričom kvalitatívne alebo kvantitatívne prvky preukazujúce dané zohľadnenie určuje zákazník alebo potenciálny zákazník.

UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s. uplatňuje princíp nulovej tolerancie voči korupcii. Banka nebude tolerovať zapojenie svojich zamestnancov alebo tretích strán v akomkoľvek vzťahu k banke do korupčného konania priameho ani nepriameho.

Kompletné protikorupčné pravidlá

Identifikácia klienta a prevencia prania špinavých peňazí

Dúfame vo vzájomné porozumenie, ústretovosť a dôveru pri realizácii požiadaviek, ktoré sú banke uložené zákonmi a vyhláškou ČNB a ktoré stanovujú rámec vzájomného úspešného konania.

Informácie pre klientov o identifikácii a kontrole

Pri poskytovaní služieb banka uplatňuje pravidlá vnútorných zásad, postupov a kontrolných opatrení v boji proti legalizácii výnosov z trestnej činnosti a financovaniu terorizmu, ktoré vyplývajú z legislatívy:

Banka musí ďalej plniť svoje povinnosti v rámci uplatňovania medzinárodných sankcií.

Medzinárodné sankcie predstavujú súbor obmedzujúcich opatrení, ktoré medzinárodné spoločenstvo (OSN, EÚ) používa ako nástroj na udržanie alebo obnovenie medzinárodného mieru a bezpečnosti, na ochranu základných ľudských práv a na boj proti terorizmu.

Banka má v tejto súvislosti povinnosť riadiť sa obmedzeniami či zákazmi poskytovania akýchkoľvek plnení subjektom, na ktoré sa vzťahujú medzinárodné sankcie, uzatvárania obchodov s nimi, vrátane obchodov s cudzou menou, prevodov peňažných prostriedkov atď. V takýchto prípadoch má banka právo odmietnuť uzavretie zmluvného vzťahu alebo zmluvný vzťah jednostranne ukončiť.

Cieľom týchto opatrení je predchádzať a odhaľovať legalizáciu výnosov z trestnej činnosti a financovanie terorizmu. Vybrali sme pre vás niektoré povinnosti, ktoré nám ukladá zákon a s ktorými sa na vás môže náš bankár obrátiť v súvislosti s identifikáciou alebo pravidelnou kontrolou.

Identifikácia klienta

Povinnosť identifikovať klienta vyplýva zo zákona č. 253/2008 Sb. § 7 Identifikácia a kontrola klienta. Túto povinnosť pravidelnej kontroly platnosti a úplnosti údajov má každý klient, ktorý s Bankou nadväzuje zmluvný vzťah.

Požiadavky podľa typov subjektov:

  • Fyzická osoba nepodnikajúca – meno, priezvisko, pohlavie, rodné číslo (ak nie je pridelené, potom dátum narodenia), miesto narodenia, štátna príslušnosť, trvalý alebo iný pobyt
  • Fyzická osoba podnikateľ – identické údaje ako u fyzickej osoby nepodnikajúcej + obchodná firma, IČO alebo podobné pridelené číslo v zahraničí
  • Právnická osoba – obchodná spoločnosť alebo názov (vrátane rozlišovacieho dodatku alebo ďalšieho označenia), sídlo, identifikačné číslo alebo podobné číslo pridelené v zahraničí. V prípade osoby, ktorá je štatutárnym orgánom alebo jeho členom a koná v danom obchode v mene klienta, sa uvádzajú rovnaké údaje ako v prípade fyzickej osoby.

Okrem zákonných výnimiek musí identifikácia prebiehať za fyzickej prítomnosti klienta, pričom fyzická osoba predloží pri identifikácii doklad totožnosti a právnická osoba doklad preukazujúci jej existenciu. Banka je oprávnená vyhotoviť kópie dokladov predložených pri identifikácii. Kópiu dokladu totožnosti vyhotoví Banka len so súhlasom jeho držiteľa, v prípade nesúhlasu vykoná prepis údajov do identifikačnej karty/na pokladničný doklad.

Kontrola klienta

Banka je povinná kontrolovať údaje klientov na základe zákona č. 253/2008 Sb. § 9 Kontrola klienta na účely zistenia údajov potrebných na posúdenie možného rizika prania peňazí.

Podľa typu subjektu je banka povinná klienta overiť v nasledujúcom rozsahu a zamýšľanej transakcii. Táto kontrola zahŕňa informácie o:

  • účele a zamýšľanej povahe obchodneho vzťahu,
  • informáciách o zdroji finančných prostriedkov, ktorých sa obchod alebo obchodný vzťah týka,
  • kompletnej vlastníckej a riadiacej štruktúre vrátane zistenia totožnosti skutočného vlastníka/vlastníkov, t. j. fyzickej osoby, ktorá vykonáva faktický alebo právny rozhodujúci vplyv v právnickej osobe alebo zvereneckom fonde (s vplyvom 25,0 % a viac/v niektorých prípadoch pre podrobnejšie vyhodnotenie s vplyvom 10,0 % a viac),
  • priebežnom monitorovaní vývoja obchodného vzťahu a overovaní, že poskytnuté informácie o aktivitách klienta zodpovedajú skutočnosti.

Podľa platnej legislatívy je banka kedykoľvek počas trvania zmluvného vzťahu s klientom oprávnená požadovať od klienta predloženie požadovaných dokladov alebo informácií, najmä dôkazu o pôvode peňažných prostriedkov poukázaných na účet klienta, zdroja majetku klienta, dokladov o bonite a záväzkoch klienta alebo o jeho dôveryhodnosti.

Neuskutočnenie obchodu

Podľa zákona č. 253/2008 Sb. § 15 o niektorých opatreniach proti legalizácii výnosov z trestnej činnosti a financovania terorizmu má banka právo odmietnuť realizáciu obchodu, nadviazanie nového obchodného vzťahu alebo ukončiť obchodný vzťah v nasledujúcich prípadoch:

  • Klient neposkytne súčinnosť pri identifikácii alebo ku konkrétnej transakcii.
  • Klient odmietne súčinnosť pri kontrole.
  • Banka má pochybnosti o dôveryhodnosti poskytnutých dokumentov / pravosti dokladov.
  • Banka nebude realizovať obchod s politicky exponovanou osobou, a to ani v rámci obchodného vzťahu, ak jej nie je známy pôvod peňažných prostriedkov alebo iného majetku použitého v obchode.
Skutočný majiteľ

Definícia skutočného majiteľa vychádza zo zákona č. 37/2021 Sb. § 2, 3, 4 a 5 o evidencii skutočných majiteľov:

2) Skutočným majiteľom je každá fyzická osoba, ktorá je konečným príjemcom alebo osobou s konečným vplyvom.

§ 3)

  • Konečným príjemcom právnickej osoby je každá osoba, ktorá môže priamo alebo nepriamo získať viac ako 25 % z celkového majetkového prospechu vytvoreného pri činnosti alebo likvidácii právnickej osoby a tento prospech ďalej neposkytuje; má sa za to, že prospech nie je poskytovaný.
  • Konečným príjemcom obchodnej korporácie je každá osoba, ktorá má priamo alebo nepriamo právo na podiel na zisku, iných vlastných zdrojoch alebo likvidačnom zostatku obchodnej korporácie (ďalej len „podiel na prospechu“) väčší ako 25 % a tento podiel na prospechu ďalej neprevádza; má sa za to, že podiel na prospechu sa neprevádza.

§ 4)

  • Osobou s konečným vplyvom v obchodnej korporácii je každá fyzická osoba, ktorá je ovládajúcou osobou podľa zákona upravujúceho právne vzťahy obchodných korporácií.
  • Za osobu s konečným vplyvom v inej ako obchodnej korporácii a v bytovom alebo sociálnom družstve sa považuje každá fyzická osoba, ktorá je členom ich štatutárneho orgánu.
  • Skutočnosť, že fyzická osoba je osobou s konečným vplyvom v korporácii, dokazuje jej priamy alebo nepriamy podiel na hlasovacích právach, ktorý výrazne prevyšuje podiely na hlasovacích právach ostatných osôb, najmä ak je vyšší ako 25 %.

§ 5)

  • Platí, že každá osoba vo vrcholnom vedení korporácie je jej skutočným vlastníkom:

– ak nie je možné určiť žiadneho skutočného vlastníka ani pri vynaložení všetkého úsilia, ktoré možno od evidujúcej osoby rozumne požadovať, alebo

– ak je osobou s konečným vplyvom v korporácii právnická osoba, ktorá nemá skutočného vlastníka podľa § 7.

  • Ak je osobou s konečným vplyvom v korporácii právnická osoba, ktorá nemá skutočného vlastníka podľa § 7, a zároveň je konečným príjemcom korporácie iná osoba, platí, že skutočnými vlastníkmi korporácie sú každá osoba vo vrcholnom vedení tejto korporácie a každá fyzická osoba, ktorá je jej konečným príjemcom.
  • Ak je osobou s konečným vplyvom právnická osoba, ktorej skutočný vlastník je určený podľa odseku 1 alebo 2, platí, že každá osoba v jej najvyššom vedení je tiež skutočným vlastníkom všetkých korporácií v jej podriadenej štruktúre vzťahov.

Banka je navyše povinná podľa AML zákona (č. 37/2021 Sb.) kontrolovať údaje v Evidenci skutečných majitelů (Evidencia skutočných majiteľov) (ďalej len ESM) oproti ďalšiemu overenému zdroju (napr. obchodný register / podobný dokument identifikujúci skutočného vlastníka). 

V prípade zistenia nezrovnalostí medzi ESM a obchodným registrom (prípadne podobným dokumentom) je klient povinný bez zbytočného odkladu poskytnúť banke písomné vysvetlenie, napr. zaslaním žiadosti o zmenu príslušnému registrovému súdu. 

Dôsledky v prípade zistených nezrovnalostí medzi ESM a dostupným(i) dokumentom/dokumentmi môžu viesť k nasledujúcemu: 

  • Klient nesmie vykonávať hlasovacie práva ani rozhodovať.
  • Obchodné spoločnosti nesmú vyplácať podiel na zisku.
  • Klient nemá právo na podiel na zisku.
Posilnená identifikácia a kontrola klienta

V rámci tzv. Zesílené identifikácie a kontroly klienta (Posilnenej identifikácii a kontroly klienta), ktorá je upravená v zákone č. 253/2008 Sb. § 9a o niektorých opatreniach proti legalizácii výnosov z trestnej činnosti a financovania terorizmu, sa v § 9a ods. 3 písm. f) uvádza, že povinná osoba „vykonáva ďalšie opatrenia s ohľadom na povahu povinnej osoby, jej činnosti a vlastné hodnotenie rizík.“ V súlade s týmto ustanovením Banka v rámci rozšírenej kontroly, ktorú Banka uplatňuje aj voči svojim firemným klientom, zisťuje niekoľko ďalších znakov pre správne posúdenie rizika. Jedným z nich je identifikácia vlastníckej štruktúry presahujúcej hranicu 10 % a údaj o mieste narodenia osôb figurujúcich vo vlastníckej štruktúre klienta.

Medzivlastníci (intermediate shareholder / first shareholder)

V prípade právnických osôb Banka zisťuje tiež informácie o vlastníckej štruktúre klienta – jeho medzivlastníkoch vrátane percentuálnych podielov.

Medzivlastníkom sa rozumie právnická osoba, ktorá vo vlastníckej štruktúre medzi klientom a jeho skutočným vlastníkom vlastní alebo kontroluje viac ako 25 % podiel.

V prípade týchto právnických osôb je banka povinná identifikovať nasledujúce údaje:

  • Názov právnickej osoby
  • Identifikačné číslo alebo podobné číslo pridelené v zahraničí
  • Adresa sídla

Okrem vyššie uvedených údajov banka eviduje o prvých medzivlastníkoch aj štatutárnych zástupcov (fyzické osoby) v rozsahu týchto údajov: meno, priezvisko, dátum narodenia, miesto narodenia, štát narodenia, pohlavie a štátna príslušnosť.,

Politicky exponované osoby (PEP)

Politicky exponovanou osobou je:

a) fyzická osoba, ktorá je alebo bola vo významnej verejnej funkcii s celoštátnym alebo regionálnym významom, ako je najmä hlava štátu, predseda vlády, vedúci ústredného orgánu štátnej správy a jeho zástupca (námestník, štátny tajomník), člen parlamentu, člen riadiaceho orgánu politickej strany, vedúci predstaviteľ územnej samosprávy, sudca najvyššieho súdu, ústavného súdu alebo iného najvyššieho súdneho orgánu, proti ktorého rozhodnutiu sa vo všeobecnosti, s výnimkou prípadov, nemožno odvolať, člen bankovej rady centrálnej banky, vysoký dôstojník ozbrojených síl alebo zboru, člen alebo zástupca člena, ak je to právnická osoba, štatutárny orgán obchodnej spoločnosti ovládanej štátom, veľvyslanec alebo vedúci diplomatickej misie, prípadne fyzická osoba, ktorá vykonáva alebo vykonávala podobnú funkciu v inom štáte, v orgáne Európskej únie alebo v medzinárodnej organizácii;

b) fyzická osoba, ktorá je:

  • Osoba blízka osobe uvedenej v písmene a),
  • Spoločníkom alebo skutočným vlastníkom tej istej právnickej osoby, prípadne zvereneckého fondu alebo inej právnej štruktúry bez právnej subjektivity, ako osoba uvedená v písmene a), alebo je banke známe, že je v akomkoľvek inom blízkom obchodnom vzťahu s osobou uvedenou v písmene a), alebo
  • Skutočným majiteľom právnickej osoby, prípadne zvereneckého fondu alebo inej právnej štruktúry bez právnej subjektivity, o ktorých je banke známe, že boli vytvorené v prospech osoby uvedenej v písmene a).
Pôvod majetku a peňažných prostriedkov

Banka je oprávnená zisťovať od klientov informácie o pôvode majetku a peňažných prostriedkov.

  • Pôvod majetku = uvádza, aký je pôvod celkového majetku/bohatstva klienta a jeho objem – možno dokázať napr. účtovnou závierkou, výročnou správou, dokumentom o fúzii/akvizícii.
  • Pôvod finančných prostriedkov = dokladuje konkrétny pôvod prostriedkov použitých v danom obchode – napr. podnikanie, zisk spoločnosti, dividendy atď.
Dokumenty na stiahnutie a odkazy na zákon

Všeobecné obchodné podmienky (PDF)

Identifikácia klienta – Povinnosť identifikácie – zákon 

(1) Povinná osoba vykoná identifikáciu klienta najneskôr vtedy, keď je zrejmé, že hodnota obchodu prekročí sumu 1000 EUR, ak tento zákon ďalej nestanovuje inak.

(2) Bez ohľadu na limit stanovený v odseku 1 identifikuje povinná osoba klienta tiež vždy vtedy, ak ide o:

a) podozrivú transakciu,

b) vznik obchodného vzťahu,

c) nákup alebo prevzatie kultúrnych pamiatok, predmetov kultúrnej hodnoty, použitých tovarov alebo tovarov bez dokladu o ich nadobudnutí za účelom sprostredkovania ich predaja alebo prijímanie vecí do zálohy,

d) výplatu zostávajúcej sumy zrušeného vkladu z vkladovej knižky na doručiteľa.

(3) Povinná osoba identifikuje osobu, ktorá nie je poistníkom a má právo na plnenie zo životného poistenia, najneskôr v čase výplaty poistného plnenia.

(4) Povinná osoba pre jednotlivé typy obchodov, ktoré jej poskytuje a na ktoré sa nevzťahuje odsek 2, stanoví na základe hodnotenia rizík podľa § 21a hodnotu obchodu, pri dosiahnutí ktorej vždy vykoná identifikáciu klienta. Táto hodnota nesmie byť vyššia ako suma uvedená v odseku 1.

 

Kontrola klienta – zákon

(2) Kontrola klienta zahŕňa:

a) získanie a vyhodnotenie informácií o účele a zamýšľanej povahe obchodu alebo obchodného vzťahu a informácií o povahe podnikania klienta,

b) zistenie totožnosti skutočného majiteľa a prijatie opatrení na overenie jeho totožnosti z dôveryhodných zdrojov s tým, že v prípade, že klient podlieha povinnosti zápisu do evidencie skutočných majiteľov alebo podobného registra, povinná osoba overí skutočného majiteľa vždy aspoň z tejto evidencie alebo podobného registra a jedného ďalšieho zdroja, a zistenie, či skutočný majiteľ nie je politicky exponovanou osobou alebo osobou, voči ktorej Česká republika uplatňuje medzinárodné sankcie podľa zákona o vykonávaní medzinárodných sankcií,

c) v prípade, že klientom je právnická osoba alebo zverenecký fond, zistenie vlastníckej a riadiacej štruktúry klienta a zistenie, či osoba v tejto štruktúre nie je osobou, voči ktorej Česká republika uplatňuje medzinárodné sankcie podľa zákona o vykonávaní medzinárodných sankcií,

d) priebežné sledovanie obchodného vzťahu vrátane preskúmavania obchodov realizovaných v priebehu daného vzťahu s cieľom zistiť, či sú obchody v súlade s tým, čo je osoba povinná vedieť o klientovi a jeho podnikateľskom a rizikovom profile,

e) preskúmanie zdrojov finančných prostriedkov alebo iného majetku, na ktorý sa obchod alebo obchodný vzťah vzťahuje, a

f) v rámci obchodného vzťahu s politicky exponovanou osobou tiež primerané opatrenia na zistenie pôvodu jej majetku.

Neuskutočnenie obchodu – zákon

(1) Povinná osoba odmietne uskutočnenie obchodu alebo nadviazanie obchodného vzťahu alebo, ak to nie je vylúčené osobitným právnym predpisom, ukončí obchodný vzťah v prípade, že je daná povinnosť identifikácie alebo kontroly klienta a

a) klient

  • odmietne podrobiť sa identifikácii,
  • odmietne doložiť oprávnenie podľa § 8 ods. 6 alebo § 11 ods. 7, alebo
  • neposkytne potrebnú súčinnosť pri kontrole.

b) z iného dôvodu nie je možné identifikovať alebo overiť klienta, alebo

c) ak má osoba vykonávajúca identifikáciu alebo kontrolu pochybnosti o pravdivosti informácií poskytnutých klientom alebo o pravosti predložených dokladov.

(2) Povinná osoba neuskutoční obchod s politicky exponovanou osobou, a to ani v rámci obchodného vzťahu, ak jej nie je známy pôvod peňažných prostriedkov alebo iného majetku použitého v obchode.

 

Skutočný majiteľ – zákon

§ 2 Na účely tohto zákona sa rozumie

a) zahraničným zvereneckým fondom zverenecký fond alebo tomu štruktúrou alebo funkciami podobné zariadenie, ktoré sa riadi právom iného štátu,

b) právnym usporiadaním zverenecký fond alebo zahraničný zverenecký fond,

c) konečným príjemcom osoba, ktorá môže priamo alebo nepriamo prostredníctvom inej osoby alebo právneho usporiadania mať podstatnú časť z celkového majetkového prospechu vytvoreného pri činnosti alebo likvidácii právnickej osoby alebo vytvoreného pri správe alebo zániku právneho usporiadania (ďalej len „prospech“) a tento prospech ďalej neposkytuje,

d) osoba s konečným vplyvom – osoba, ktorá môže bez pokynov inej osoby priamo alebo nepriamo uplatňovať rozhodujúci vplyv v právnickej osobe alebo na správu právneho usporiadania,

e) skutočným majiteľom každá fyzická osoba, ktorá je konečným príjemcom alebo osobou s konečným vplyvom,

f) štruktúrou vzťahov vzťahy, prostredníctvom ktorých môže konečný príjemca nepriamo získať výhodu alebo prostredníctvom ktorých môže osoba s konečným vplyvom nepriamo uplatňovať svoj vplyv, vrátane vlastníckej a riadiacej štruktúry,

g) reťazením možnosť nepriameho získavania prospechu alebo možnosť nepriameho uplatňovania konečného vplyvu prostredníctvom postupne na seba nadväzujúcich osôb alebo právnych usporiadaní alebo postupne na seba nadväzujúcich vzťahov,

h) vetvením možnosti získania prospechu alebo možnosti uplatnenia konečného vplyvu prostredníctvom viacerých jednotlivých reťazcov,

i) osobou vo vrcholnom vedení každá fyzická osoba, ktorá zabezpečuje každodenné alebo pravidelné riadenie výkonu činností právnickej osoby, ako je obchodné vedenie, a pri tom je:

  • členom štatutárneho orgánu právnickej osoby alebo osobou v podobnom postavení alebo zastupuje právnickú osobu v tomto orgáne, alebo
  • priamo podriadená štatutárnemu orgánu právnickej osoby alebo jeho členovi.

j) evidujúca osoba právnická osoba, ktorá má skutočného vlastníka alebo správcu majetku alebo osobu v podobnom postavení v zahraničnom správcovskom fonde (ďalej len „správca majetku“) právneho usporiadania,

k) platnými údajmi údaje o skutočnom vlastníkovi v evidencii skutočných vlastníkov, ktoré neboli vymazané bez náhrady alebo s nahradením novými údajmi,

l) zápisom vykonania:

  • prvého zápisu údajov o skutočnom majiteľovi do evidencie skutočných majiteľov, alebo
  • vymazania platných údajov bez náhrady alebo s nahradením novými údajmi.

m) automatickým prepísaním údajov alebo ich vymazaním bez náhrady alebo s nahradením novými údajmi, vedenými vo verejnom registri podľa zákona upravujúceho verejné registre právnických a fyzických osôb a evidenciu zvereneckých fondov (ďalej len „verejný register“), v evidencii zvereneckých fondov podľa toho istého zákona (ďalej len „evidencia zvereneckých fondov“) alebo v základnom registri, do evidencie skutočných vlastníkov bez konania prostredníctvom prepojenia informačných systémov verejnej správy,

n) nezrovnalosťami – stav, keď platné údaje alebo údaje, ktoré boli z evidencie skutočných majiteľov vymazané bez náhrady alebo s nahradením novými údajmi, nezodpovedajú alebo nezodpovedali skutočnému stavu, alebo stav, keď v evidencii skutočných majiteľov nie sú zapísané žiadne údaje.

§ 3

(1) Konečným príjemcom právnickej osoby je každá osoba, ktorá môže priamo alebo nepriamo získať viac ako 25 % z celkového majetkového prospechu vytvoreného pri činnosti alebo likvidácii právnickej osoby, a tento prospech ďalej neposkytuje; má sa za to, že prospech nie je poskytovaný.

(2) Konečným príjemcom obchodnej korporácie je každá osoba, ktorá má priamo alebo nepriamo právo na podiel na zisku, iných vlastných zdrojoch alebo likvidačnom zostatku obchodnej korporácie (ďalej len „podiel na prospechu“) väčší ako 25 % a tento podiel na prospechu ďalej neprevádza; má sa za to, že podiel na prospechu sa neprevádza.

(3) Na účely výpočtu výšky nepriameho podielu na prospechu sa v prípade:

a) reťazenia podielov na prospechu, na ktoré majú právo naviazane osoby alebo právne usporiadanie, násobia a

b) vetvenia súčiny podielov na zisku z jednotlivých reťazení sa sčítavajú.

§ 4

(1) Osobou s konečným vplyvom v obchodnej korporácii je každá fyzická osoba, ktorá je ovládajúcou osobou podľa zákona upravujúceho právne vzťahy obchodných korporácií.

(2) Za osobu s konečným vplyvom v inej ako obchodnej korporácii a v bytovom alebo sociálnom družstve sa považuje každá fyzická osoba, ktorá je členom ich štatutárneho orgánu.

(3) Skutočnosť, že fyzická osoba je osobou s konečným vplyvom v korporácii, dokazuje jej priamy alebo nepriamy podiel na hlasovacích právach, ktorý výrazne prevyšuje podiely na hlasovacích právach ostatných osôb, najmä ak je vyšší ako 25 %.

(4) Na účely výpočtu výšky nepriameho podielu na hlasovacích právach sa v prípade

a) reťazenia podielov na hlasovacích právach, ktoré majú prepojené osoby alebo právne usporiadanie, násobia, pričom s výnimkou podielu na hlasovacích právach v korporácii, ktorá je predmetom výpočtu, sa ako:

  • 100 % počíta podiel na hlasovacích právach zakladajúci domnienku ovládania podľa zákona upravujúceho právne pomery obchodných korporácií a
  • 0 % počítajú podiely neuvedené v bode 1,

b) vetvenia súčiny podielov na hlasovacích právach z jednotlivých reťazení spočítavajú.

 

Posilnená kontrola – zákon

§ 9a Posilnená identifikácia a kontrola klienta

(3) Pri posilnenej identifikácii a kontrole klienta je povinná osoba v rozsahu potrebnom na účinné riadenie zisteného rizika nad rámec opatrení uplatňovaných pri identifikácii a kontrole klienta

f) vykonávať ďalšie opatrenia s ohľadom na povahu povinnej osoby, jej činnosti a vlastné hodnotenie rizík.

 

Medzivlastníci – zákon / vyhláška

ZÁKON č. 253/2008 Sb. zo dňa 5. júna 2008 o niektorých opatreniach proti legalizácii výnosov z trestnej činnosti a metodická smernica č. 3 (Zisťovanie skutočného majiteľa povinnými osobami) o tom, ako sa má zisťovať vlastnícka a riadiaca štruktúra, je uvedené na: PRÁVNÁ AGENDA NÁRODNÁ | FAÚ MF ČR (financnianalytickyurad.cz)

V rámci procesu kontroly klienta v súlade s ustanovením § 9 ods. 2 písm. c) zákona o boji proti praniu špinavých peňazí má banka zákonnú povinnosť zistiť u klienta, ktorý je právnickou osobou alebo zvereneckým fondom (t. j. aj pri podobnom právnom usporiadaní bez právnej subjektivity), vlastnícku a riadiacu štruktúru. Cieľom je zistiť transparentnosť týchto štruktúr u klienta, t. j. zistiť, ako je riadený, kam smerujú jeho prostriedky a ktorá fyzická osoba ho riadi, resp. prijíma prostriedky, a následne overiť, či v tejto štruktúre nie je osoba, voči ktorej Česká republika uplatňuje medzinárodné sankcie (§ 8 ods. 8 zákona AML). Táto zákonná povinnosť musí byť splnená pred vznikom obchodného vzťahu s klientom, resp. pred vykonaním prvej transakcie v rámci tohto obchodného vzťahu a aktualizáciu zistených informácií banka vykonáva v priebehu obchodného vzťahu v intervaloch zodpovedajúcich rizikovosti klienta. Klient je povinný aktívne informovať banku o akýchkoľvek zmenách skutočných vlastníkov, ako aj o zmenách vo vlastníckej štruktúre a štruktúre riadiacich osôb.

Riadiacu štruktúru potom tvoria členovia štatutárnych orgánov jednotlivých právnických osôb zapojených do vlastníckej štruktúry. 

V súvislosti s plnením povinností podľa zákona AML naďalej platí, že v bežných situáciách (t. j. v prípade štandardnej kontroly klienta) stačí na základe § 9 ods. 3 zákona o AML zisťovať informácie o riadiacej štruktúre len do tzv. druhej úrovne. Pokiaľ ide o klienta – právnickú osobu, stačí zistiť informácie o všetkých členoch štatutárnych orgánov klienta (ak sú právnickou osobou, tak aj o ich štatutárnych orgánoch) a štatutárnych orgánoch právnickej osoby vo vlastníckej štruktúre bezprostredne nad ňou. Ide teda o údaje o členoch štatutárneho orgánu klienta (ktoré banka často získa už v rámci kontroly klienta, keďže ide o identifikačné údaje podľa § 5 ods. 1 písm. b) bodu 2 zákona AML – napríklad meno, priezvisko, adresa bydliska, dátum narodenia a štátna príslušnosť) a právnických osôb stojacich v majetkovej štruktúre bezprostredne nad ním vrátane štatutárnych orgánov [identifikačné údaje podľa § 5 ods. 1 písm. b) bodu 3 zákona o AML].

 

Pôvod majetku a peňažných prostriedkov – Posilnená kontrola klienta – zákon

(3) Pri posilnenej identifikácii a kontrole klienta je povinná osoba v rozsahu potrebnom na účinné riadenie zisteného rizika nad rámec opatrení uplatňovaných pri identifikácii a kontrole klienta

a) získa ďalšie dokumenty alebo informácie o

3. zdroje peňažných prostriedkov a iného majetku klienta a skutočného majiteľa,

§ 9 „Kontrola klienta” ods. 2:

(2) Kontrola klienta zahŕňa

e) preskúmanie zdrojov finančných prostriedkov alebo iného majetku, na ktorý sa obchod alebo obchodný vzťah vzťahuje.

 

UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s. (ďalej jen “Banka”) touto politikou podporuje a rozvíja podnikovú kultúru vyznačujúcu sa čestnosťou a otvorenosťou, v ktorej majú všetci zamestnanci a ďalší spolupracovníci možnosť a právo na slobodné vyjadrenie názoru a nesúhlasu s neprijateľným jednaním, a to bez obáv z postihu, a kedy si môžu byť istí riadnym a spravodlivým prešetrením učinených oznámení.

Hlavným zmyslom tejto politiky a v nej zakotvených zásad je odhalenie a zabránenie protiprávnemu jednaniu, které by mohlo poškodiť verejný záujem alebo poslanie a reputáciu Banky ako aj skupiny UniCredit.1

 

1V súlade so zákonom č. 171/2023 Sb., o ochrane oznamovateľov a so zákonom č. 54/2019 Z. z., o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti

 

ZÁSADY

Oznamovateľom môže byť každý zamestnanec a iný spolupracovník Banky (napr. OSVČ, člen inštitúcie, akcionár, stážista, zamestnanec dodávateľa).

Oznamovatelia, ktorí majú podozrenie, že došlo alebo by mohlo dôjsť k protiprávnemu, nekalému, neetickému alebo inak škodlivému konaniu, majú možnosť oznámiť svoje podozrenie bez obáv z akéhokoľvek negatívneho vplyvu na oznamovateľa.

Sú preferované neanonymné oznámenia. Mlčanlivosť o totožnosti osoby, ktorá podala podnet, je zaručená.

Všetky oznámené podozrenia o neprijateľnom správaní budú posúdené spravodlivo, nestranne objektívne a budú dôkladne, spravodlivo a dôverne vyšetrené.

V prípade overenej opodstatnenosti oznámenia o neprijateľnom správaní prijme Banka vhodné opatrenia na nápravu neprijateľného správania a na zabránenie opätovnému výskytu.

Práva osôb, ktorých sa oznámené podozrenie týka, sa rešpektujú a chránia.

Oznamovateľ musí byť úprimne presvedčený o tom, že poskytnuté informácie sú v čase podania oznámenia pravdivé. Osobám, ktoré vedome robia nepravdivé oznámenia, nebude poskytnutá ochrana.

 

ROZSAH

Tieto zásady sa vzťahujú na akékoľvek neprijateľné správanie, ktorým sa rozumie akékoľvek konanie alebo nekonanie Banky alebo zamestnanca Banky, ktoré by mohlo poškodiť verejný záujem alebo poslanie alebo reputáciu Banky ako aj UniCredit Group. Ide o protiprávne, nespravodlivé alebo neetické konanie v rámci činnosti Banky, ako aj nesúlad so všetkými pravidlami a nariadeniami UniCredit Group.

 

PRÁVA OZNAMOVATEĽOV

Banka zaručuje oznamovateľovi ochranu pred akýmkoľvek postihom z dôvodu oznámenia. Banka netoleruje výhražky a akúkoľvek formu odvety voči oznamovateľovi alebo tým, ktorí spolupracovali na overovaní opodstatnenosti podnetu.

Banka zaručuje anonymitu oznamovateľa, ak oznamovateľ nedal výslovný súhlas s odhalením svojej totožnosti alebo ak to nevyžadujú právne predpisy.

Ak by bol oznamovateľ vystavený akémukoľvek znevýhodneniu v dôsledku oznámenia, Banka poskytne oznamovateľovi vhodnou formou pomoc na odstránenie všetkých negatívnych vplyvov na oznamovateľa.

Oznamovateľ má právo na informácie o výsledku vyšetrovania.

 

Postup pri oznamovaní

Ak zamestnanec alebo iný spolupracovník Banky získa dôvodné podozrenie o neprípustnom konaní alebo ak je jeho výskyt v budúcnosti pravdepodobný, a nechce alebo nemôže toto podozrenie riešiť cez manažérsku líniu, oznamovateľ má možnosť obrátiť sa s podozrením na manažéra/ku útvaru Compliance alebo ak by sa oznámenie týkalo tejto osoby, aj na manažéra/ku útvaru Interný audit. Ak by sa neprípustné správanie týkalo vyššie uvedených osôb, zamestnanec môže oznámiť svoje podozrenie priamo členom predstavenstva Banky.

Na účely dôkladného preskúmania oznámeného podozrenia by oznámenie malo obsahovať najmä tieto informácie:

  • opis údajného neprijateľného správania so všetkými známymi podstatnými skutočnosťami
  • identifikácia zapojených osôb vrátane prípadných svedkov,
  • označenie útvaru, kde k danému prípadu došlo,
  • podklady na podporu podozrenia,
  • či oznamovateľ prediskutoval túto záležitosť s inými osobami a ich identifikáciu,
  • ako sa oznamovateľ dozvedel o danej záležitosti,
  • meno, priezvisko a kontaktné údaje oznamovateľa.

Podozrenie sa môže oznámiť:

Prístupový kód je rovnaký pre všetkých používateľov. Po zanechaní podnetu dostane oznamovateľ unikátny kód pre návrat do systému, zistenie spätnej väzby Compliance a vývoj riešenia podnetu.

  • písomne zaslaním na adresu:

    Lucien Strnad
    lucien.strnad@unicreditgroup.cz
    útvar Compliance, 15C
    UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s.
    BB Centrum - Filadelfie
    Želetavská 1525/1
    140 92 Praha 4
  • písomne vložením do zabezpečenej schránky „Whistleblowing“ na adrese:

    UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s.
    BB Centrum - Filadelfie
    Želetavská 1525/1
    140 92 Praha 4
    15D
  • osobným pohovorom na vyššie uvedenej adrese

 

VYŠETROVANIE NEPRIJATEĽNÉHO SPRÁVANIA

Vlastné vyšetrovanie zabezpečí manažér útvaru Compliance podľa stanovených pravidiel. V priebehu vyšetrovania sa podniknú všetky potrebné kroky na zabezpečenie spravodlivého a nezaujatého vyšetrovania.

Oznamovateľ je informovaný o prijatí oznámenia do 7 dní, pokiaľ nepožiada o nevyrozumenie. Rovnako nie je informovaný, ak by vyrozumením došlo k prezradeniu totožnosti.

Vyšetrovanie prebieha s náležitou starostlivosťou a v primeranej lehote (maximálne trikrát 30 dní), o ktorej je oznamovateľ informovaný, ak je to možné, pri zachovaní dôvernosti o osobe oznamovateľa neprijateľného správania aj osôb, ktorých sa oznámenie týka. Výsledkom prebiehajúceho vyšetrovania je správa, ktorá zhŕňa priebeh vyšetrovania a dôkazy, vyvodzuje závery o rozsahu a závažnosti neprijateľného správania a odporúča vhodné opatrenia na nápravu neprijateľného správania a zabránenie opätovnému výskytu v budúcnosti. O výsledku vyšetrovania je oznamovateľ informovaný v lehote uvedenej vyššie.

Podrobná úprava vyšetrovania neprijateľného správania a súvisiacich aspektov whistleblowingu je obsiahnutá v internom predpise 3220_ER_015 – Oznamovacie povinnosti voči Compliance a ochrana oznamovateľa.

 

EXTERNÉ OZNÁMENIA

V prípade, že oznamovateľ z nejakého dôvodu nechce alebo nemôže využiť uvedený vnútorný oznamovací systém, môže sa obrátiť aj na:

1) Ministerstvo spravodlivosti v záležitostiach týkajúcich sa pôsobenia banky v Česku: Chci podat oznámení – veřejnost – Oznamovatel (justice.cz)

2) Úrad pre ochranu oznamovateľov v záležitostiach týkajúcich sa pôsobenia banky na Slovensku: Chcem oznámiť - Úrad na ochranu oznamovateľov (oznamovatelia.sk)

Spinning wheel animation

Loading

UniCredit Logo