Hore

Riadenie spoločnosti a regulácia

Veríme, že dobre informovaný klient je základom úspešnej spolupráce. Preto otvorene zdieľame všetky dôležité informácie v súlade s aktuálnou legislatívou. Naším cieľom je nielen splniť zákonné požiadavky, ale aj aktívne podporovať povedomie zákazníkov o možnostiach udržateľného a spoločensky zodpovedného investovania. Spoločne tak môžeme prispieť k lepšej budúcnosti a dlhodobému pozitívnemu vplyvu našich rozhodnutí.

Informácie o udržateľnosti v sektore finančných služieb

 

Vážení klienti,

Oboznámte sa, prosím, s informáciami, ktoré UniCredit Bank zverejňuje v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/2088 z 27. novembra 2019 o zverejňovaní informácií týkajúcich sa udržateľnosti v odvetví finančných služieb (ďalej len „nariadenie“). Cieľom nariadenia je posilniť informovanosť konečných zákazníkov a smerovať k udržateľnému, sociálne zodpovednému investovaniu a investovaniu presadzujúcemu správne riadenie spoločnosti.

Transparentnosť voči investorom je kľúčovým prvkom nariadenia. Ide o zjednotenie podmienok informovania konečných investorov v jednotlivých členských štátoch. Európska únia chce najmä poskytnúť spoločnostiam rámec, v ktorom budú schopné ponúkať širokú škálu produktov a zároveň dodržiavať pravidlá udržateľného financovania.
 

Súvisiace dohody implementujúce postupy ESG

Valné zhromaždenie OSN dňa 25. septembra 2015 prijalo nový globálny rámec udržateľného rozvoja „Agenda 2030“, ktorého základom sú Ciele udržateľného rozvoja. Prechod na nízkouhlíkové a udržateľnejšie obehové hospodárstvo efektívne využívajúce zdroje v súlade s cieľmi udržateľného rozvoja je kľúčom k zabezpečeniu dlhodobej konkurencieschopnosti hospodárstva Únie.

Parížska dohoda prijatá na základe Rámcovej dohody OSN o zmene klímy, ktorá nadobudla platnosť 4. novembra 2016, sa zameriava na posilnenie reakcie na zmenu klímy, okrem iného  zladením finančných tokov s nízkou emisiou uhlíka a odolným voči zmene klímy. EÚ sa zaviazala dosiahnuť klimatickú neutralitu do roku 2050. Dosiahnutie tohto cieľa bude zahŕňať transformáciu európskej spoločnosti a hospodárstva, ktorá musí byť nákladovo efektívna a spravodlivá, ako aj sociálne vyvážená. V tejto súvislosti Komisia v roku 2019 predložila oznámenie o Európskej zelenej dohode (EU Green Deal), ktorá má byť novou stratégiou rastu EÚ s cieľom transformovať Úniu na klimaticky neutrálnu, spravodlivú a prosperujúcu spoločnosť s moderným, zdrojovo efektívnym a konkurencieschopným hospodárstvom. Okrem iného je potrebné presmerovať finančné toky do udržateľných investícií.

 

V súlade s nariadením UniCredit Bank týmto zverejňuje informácie o začlenení postupov ESG do poskytovaného investičného a poistného poradenstva.

Politika začleňovania rizík týkajúcich sa udržateľnosti – platné od 5. 11. 2021

  • Dôvod aktualizácie: doplnenie odkazu na pravidlá skupiny UniCredit v oblasti odmeňovania

Vyhlásenie o hlavných nepriaznivých vplyvoch investičného a poistného poradenstva na faktory udržateľnosti – platné od 30. 6. 2023

  • Dôvod aktualizácie: Úprava dokumentu podľa nariadenia Komisie v prenesenej právomoci (EÚ) 2022/1288

Environmentálne udržateľné hospodárske činnosti  

 

Taxonómia je skrátený a ustálený názov pre nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/852 z 18. júna 2020 o vytvorení rámca na uľahčenie udržateľných investícií a o zmene a doplnení nariadenia (EÚ) 2019/2088.

Európska únia si pri plnení svojho cieľa stať sa klimaticky neutrálnou, spravodlivou a prosperujúcou spoločnosťou s moderným, zdrojovo efektívnym a konkurencieschopným hospodárstvom, potrebuje presmerovať finančné toky do udržateľných investícií.

Finančný sektor by sa mal preorientovať na zelené investície a podporiť tak prechod európskeho hospodárstva na nulové emisie. Prístup firiem k financovaniu bude určovať to, do akej miery sú ich aktivity v súlade s taxonómiou udržateľných investícií.

Taxonómia definuje, aké kritériá musí spĺňať hospodárska činnosť, aby bola považovaná za environmentálne udržateľnú.

 

Na účely stanovenia miery environmentálnej udržateľnosti investície sa hospodárska činnosť kvalifikuje ako environmentálne udržateľná, ak táto hospodárska činnosť:

 významne prispieva k jednému alebo viacerým environmentálnym cieľom stanovených v Taxonómii,,

 významne nepoškodzuje žiadny z environmentálnych cieľov stanovených v Taxonómii,

 je vykonávaná v súlade s minimálnymi zárukami stanovenými v Taxonómii,

 spĺňa technické screeningové kritériá, ktoré stanovila Európska komisia.

 

Taxonómia stanovuje tieto environmentálne ciele:

 zzmierňovanie zmeny klímy

 prispôsobovanie sa klimatickým zmenám

 udržateľné využívanie a ochrana vodných a morských zdrojov

 prechod na obehové hospodárstvo

 prevencia a obmedzovanie znečistenia

 ochrana a obnova biologickej rozmanitosti a ekosystémov

 

Cieľom Taxonómie je poskytnúť podnikom a investičným spoločnostiam prehľad o tom, ktoré činnosti a v akých odvetviach považuje Európska únia za „zelené“.

Udržateľnosť v investičných službách  

 

Finančný svet prešiel v posledných rokoch výraznou premenou a posunom v rebríčku hodnôt. Okrem výkonnosti dnes investori pripisujú význam aj environmentálnym, sociálnym a etickým dopadom samotnej investície. S cieľom umožniť investorom dostatočne informované rozhodovanie, ľahšiu identifikáciu a porovnanie udržateľných produktov, Európska únia

 prijala akčný plán pre udržateľné financie, ktorý má presmerovať kapitálové toky do udržateľných investícií

 implementovala rôzne smernice, nariadenia a nástroje zamerané na väčšiu transparentnosť a informovanosť v oblasti udržateľnosti

 zaviazala sa k udržateľným cieľom a záväzku zvyšovať svoju zodpovednosť v oblasti ESG

 

Vzhľadom na silný trend ESG Európska únia novelizovala predpisy v oblasti poskytovania investičných služieb (regulačný rámec MiFID):

  • Nariadenie Komisie v prenesenej právomoci (EÚ) 2021/1253 z 21. apríla 2021, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie v prenesenej právomoci (EÚ) 2017/565, pokiaľ ide o začlenenie faktorov udržateľnosti a rizík a preferencií týkajúcich sa udržateľnosti do určitých organizačných požiadaviek a prevádzkových podmienok investičných podnikov.
  • Smernica Komisie v prenesenej právomoci (EÚ) 2021/1269 z 21. apríla 2021, ktorou sa mení a dopĺňa smernica v prenesenej právomoci (EÚ) 2017/593, pokiaľ ide o začlenenie faktorov udržateľnosti do povinností pri riadení produktov.

Cieľom je rozšíriť informácie získané od klienta aj o jeho preferenciách v oblasti udržateľnosti.

Pri poskytovaní investičného poradenstva bude banka pri posudzovaní vhodnosti zohľadňovať aj preferencie udržateľnosti, ak ich klient má.

Rovnako pri riadení produktov, t. j. pri určovaní cieľového trhu, bude banka zohľadňovať preferencie klienta v oblasti udržateľnosti.

Ak klient nevyjadrí žiadne preferencie v oblasti udržateľnosti, banka mu bude môcť ponúknuť alebo odporučiť finančné nástroje bez zohľadnenia charakteristík a vlastností udržateľnosti.

 

 Udržateľné investície

Investície do hospodárskych činností, ktoré prispievajú k environmentálnym cieľom, ako sú investície merané napríklad kľúčovými ukazovateľmi efektívnosti zdrojov v oblasti využívania energie, energie z obnoviteľných zdrojov, surovín, vody a pôdy, produkcie odpadov, emisií skleníkových plynov alebo ukazovateľmi ich vplyvu na biologickú rozmanitosť a obehové hospodárstvo, alebo investície do hospodárskych činností, ktoré prispievajú k sociálnym cieľom, najmä investície, ktoré prispievajú k riešeniu nerovností, alebo investície podporujúce sociálnu súdržnosť, sociálnu integráciu a pracovnoprávne vzťahy, alebo investície do ľudského kapitálu alebo do hospodársky alebo sociálne znevýhodnených komunít, za predpokladu, že tieto investície významne nepoškodzujú žiadny z uvedených cieľov a spoločnosti, do ktorých sa investuje, dodržiavajú postupy riadneho riadenia a správy, najmä pokiaľ ide o riadne riadiace štruktúry, vzťahy so zamestnancami, odmeňovanie príslušných zamestnancov a dodržiavanie daňových predpisov.

 

 Faktory udržateľnosti

Environmentálne, sociálne a zamestnanecké otázky, dodržiavanie ľudských práv a otázky boja proti korupcii a úplatkárstvu.

 

 Riziko týkajúce sa udržateľnosti

Udalosť alebo situácia v oblasti životného prostredia alebo sociálnej oblasti alebo v oblasti správy a riadenia, ktorá by v prípade, že by nastala, mohla mať skutočný alebo možný významný nepriaznivý vplyv na hodnotu investície.

 

 Preferencie týkajúce sa udržateľnosti

Voľba zákazníka alebo potenciálneho zákazníka, pokiaľ ide o to, či a do akej miery by mal byť do jeho investícií zahrnutý jeden alebo viacero z týchto finančných nástrojov:

  • finančný nástroj, pri ktorom zákazník alebo potenciálny zákazník určí, že minimálny podiel sa investuje do environmentálne udržateľných investícií v zmysle taxonómie,
  • finančný nástroj, pri ktorom zákazník alebo potenciálny zákazník určí, že minimálny podiel sa investuje do udržateľných investícií,
  • finančný nástroj, ktorý zohľadňuje hlavné nepriaznivé vplyvy na faktory udržateľnosti, pričom kvalitatívne alebo kvantitatívne prvky preukazujúce dané zohľadnenie určuje zákazník alebo potenciálny zákazník.

 

Udržateľnosť v poisťovníctve  

 

Podobne ako v prípade investícií, EÚ aktualizovala aj predpisy v oblasti distribúcie investičných produktov založených na poistení:

  • Nariadenie Komisie v prenesenej právomoci (EÚ) 2021/1253 z 21. apríla 2021, ktorým sa menia a dopĺňajú nariadenia v prenesenej právomoci (EÚ) 2017/2358 a (EÚ) 2017/2359, pokiaľ ide o začlenenie faktorov udržateľnosti a rizík a preferencií týkajúcich sa udržateľnosti do požiadaviek na dohľad nad produktom a jeho riadením vzťahujúcich sa na poisťovne a distribútorov poistenia a do pravidiel pre výkon činnosti a investičné poradenstvo pre poistné produkty s investičnou zložkou.

Cieľom je rozšíriť informácie získané od klienta aj o jeho preferenciách v oblasti udržateľnosti.

Pri poskytovaní poistného poradenstva bude banka pri posudzovaní vhodnosti zohľadňovať aj preferencie udržateľnosti, ak ich klient má.

Rovnako pri riadení produktov, t. j. pri určovaní cieľového trhu, bude banka zohľadňovať preferencie klienta v oblasti udržateľnosti.

Ak klient nevyjadrí žiadne preferencie v oblasti udržateľnosti, banka mu bude môcť ponúknuť alebo odporučiť finančné nástroje bez zohľadnenia charakteristík a vlastností udržateľnosti.

 

 Udržateľné investície

Investície do hospodárskych činností, ktoré prispievajú k environmentálnym cieľom, ako sú investície merané napríklad kľúčovými ukazovateľmi efektívnosti zdrojov v oblasti využívania energie, energie z obnoviteľných zdrojov, surovín, vody a pôdy, produkcie odpadov, emisií skleníkových plynov alebo ukazovateľmi ich vplyvu na biologickú rozmanitosť a obehové hospodárstvo, alebo investície do hospodárskej činnosti, ktorá prispieva k sociálnym cieľom, najmä investície, ktoré prispievajú k riešeniu nerovností, alebo investície podporujúce sociálnu súdržnosť, sociálnu integráciu a pracovnoprávne vzťahy, alebo investície do ľudského kapitálu alebo hospodársky alebo sociálne znevýhodnených komunít, za predpokladu, že tieto investície významne nepoškodzujú žiadny z uvedených cieľov a spoločnosti, do ktorých sa investuje, dodržiavajú postupy riadneho riadenia a správy, najmä pokiaľ ide o riadne riadiace štruktúry, vzťahy so zamestnancami, odmeňovanie príslušných zamestnancov a dodržiavanie daňových predpisov.

 

 Faktory udržateľnosti

Environmentálne, sociálne a zamestnanecké otázky, dodržiavanie ľudských práv a otázky boja proti korupcii a úplatkárstvu.

 

 Riziko týkajúce sa udržateľnosti

Udalosť alebo situácia v oblasti životného prostredia alebo sociálnej oblasti alebo v oblasti správy a riadenia, ktorá by v prípade, že by nastala, mohla mať skutočný alebo možný významný nepriaznivý vplyv na hodnotu investície.

 

 Preferencie týkajúce sa udržateľnosti

Voľba zákazníka alebo potenciálneho zákazníka, pokiaľ ide o to, či a v akom rozsahu by mal byť do jeho investícií zahrnutý jeden alebo viacero z týchto finančných produktov:

  • poisťovací produkt s investičnou zložkou, pri ktorom zákazník alebo potenciálny zákazník určí, že minimálny podiel sa investuje do environmentálne udržateľných investícií v zmysle taxonómie,
  • poisťovací produkt s investičnou zložkou, pri ktorom zákazník alebo potenciálny zákazník určí, že minimálny podiel sa investuje do udržateľných investícií,
  • poisťovací produkt s investičnou zložkou, ktorý zohľadňuje hlavné nepriaznivé vplyvy na faktory udržateľnosti, pričom kvalitatívne alebo kvantitatívne prvky preukazujúce dané zohľadnenie určuje zákazník alebo potenciálny zákazník.

UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s. uplatňuje princíp nulovej tolerancie voči korupcii. Banka nebude tolerovať zapojenie svojich zamestnancov alebo tretích strán v akomkoľvek vzťahu k banke do korupčného konania priameho ani nepriameho.

Kompletné protikorupčné pravidlá

Identifikácia klienta a prevencia prania špinavých peňazí

Veríme vo vzájomné pochopenie, ústretovosť a dôveru pri realizácii požiadaviek, ktoré sú banke uložené zákonom a ktoré stanovujú rámec úspešného rokovania.

VYKONÁVANIE STAROSTLIVOSTI VO VZŤAHU KU KLIENTOVI

Pri poskytovaní služieb banka uplatňuje pravidlá, zásady, postupy a kontrolné opatrenia v boji proti legalizácii príjmov z trestnej činnosti a financovaniu terorizmu, ktoré vyplývajú z nasledujúcich zákonov:

  • zákon č. 483/2001 Z. z. o bankách – tento zákon stanovuje podmienky výkonu činnosti banky, 
  • zákon č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu (ďalej len „zákon č. 297/2008 Z. z.“),
  • zákon č. 289/2016 Z. z. o vykonávaní medzinárodných sankcií. 

Medzinárodné sankcie predstavujú súhrn obmedzujúcich opatrení, ktoré medzinárodné spoločenstvo (OSN, EÚ) používa ako nástroj na udržanie alebo obnovenie medzinárodného mieru a bezpečnosti, na ochranu základných ľudských práv a na boj proti terorizmu. Banka má v tejto súvislosti povinnosť riadiť sa obmedzeniami či zákazmi poskytovania akýchkoľvek plnení subjektom, na ktoré sa medzinárodné sankcie vzťahujú, uzatvárania obchodov s nimi vrátane obchodov s cudzou menou, prevodov finančných prostriedkov a iných. Banka má v týchto prípadoch povinnosť odmietnuť uzavretie obchodného vzťahu, eventuálne ho v prípade existencie ukončiť alebo odmietnuť vykonanie konkrétneho obchodu. Cieľom týchto opatrení je predchádzať a odhaľovať legalizáciu príjmov z trestnej činnosti a financovanie terorizmu. Vybrali sme pre vás niektoré povinnosti, ktoré nám ukladá zákon a s ktorými sa na vás môže RM v súvislosti s identifikáciou alebo aktualizáciou KYC obrátiť. 

Identifikácia klienta

Povinnosť identifikácie klienta vyplýva z ustanovenia § 7 Identifikácia zákona č. 297/2008 Z. z. Táto povinnosť podrobiť sa pravidelným kontrolám platnosti a úplnosti údajov sa vzťahuje na každého klienta, ktorý nadväzuje zmluvný vzťah s bankou, prípadne pripravuje alebo realizuje obchod s bankou.

Požiadavky podľa typov subjektu:

  • fyzická osoba (nepodnikateľ) – meno, priezvisko, rodné číslo alebo dátum narodenia, ak rodné číslo nebolo pridelené, adresa trvalého pobytu alebo iného pobytu, štátna príslušnosť, druh a číslo dokladu totožnosti,
  • fyzická osoba podnikateľ – identické údaje ako u fyzickej osoby (nepodnikateľa) + zistenie adresy miesta podnikania, adresy skutočného miesta podnikania, ak sa líši od adresy miesta podnikania, IČO – ak bolo pridelené, označenie úradného registra alebo inej úradnej evidencie, v ktorej je tento podnikateľ zapísaný a číslo zápisu do tohto registra alebo evidencie,
  • právnická osoba alebo združenie majetku/trust – zistenie názvu, adresy sídla, adresy skutočného miesta podnikania, ak sa líši od adresy miesta sídla, IČO, označenia úradného registra alebo inej úradnej evidencie, v ktorej je právnická osoba alebo združenie majetku zapísané, číslo zápisu do tohto registra alebo evidencie a identifikácia fyzickej osoby, ktorá je oprávnená konať v mene právnickej osoby alebo združenia majetku,
  • osoba, ktorá je zastupovaná – zistenie údajov tejto osoby podľa vyššie uvedených bodov a zistenie údajov fyzickej osoby, ktorá je oprávnená konať v mene tejto právnickej osoby alebo fyzickej osoby v rozsahu údajov týkajúcich sa fyzickej osoby a predloženie splnomocnenia na zastupovanie,
  • neplnoletá osoba bez dokladu totožnosti – zistenie mena, priezviska, rodného čísla alebo dátumu narodenia, ak nebolo pridelené rodné číslo, trvalého bydliska alebo iného bydliska, štátnej príslušnosti neplnoletej osoby a údajov jej zákonného zástupcu ako v prípade fyzickej osoby.

Až na zákonom vymedzené výnimky musí byť identifikácia resp. jej overenie vykonané za fyzickej prítomnosti klienta, pričom fyzická osoba predkladá pri identifikácii preukaz totožnosti a právnická osoba predloží doklad preukazujúci jej existenciu. Banka je oprávnená vyhotovovať kópie/skeny dokladov predložených pri identifikácii, a to aj bez súhlasu dotknutých osôb (§ 19 ods. 1 zákona č. 297/2008 Z. z.).

Vykonávanie starostlivosti vo vzťahu ku klientovi

Banka je povinná vykonávať starostlivosť vo vzťahu ku klientovi na základe ustanovenia § zákona č. 297/2008 Z. z. na účely zistenia a zaznamenania údajov nevyhnutných na posúdenie možného rizika prania špinavých peňazí a financovania terorizmu.

Podľa typu subjektu je banka mimo identifikácie a overenia (§10 ods. 1 zákona č. 297/2008 Z. z.) povinná klienta preveriť v nasledujúcom rozsahu:

  • identifikáciu konečného užívateľa výhod (ďalej len „KUV“) a prijatie primeraných opatrení na overenie informácií týkajúcich sa identifikácie KUV vrátane opatrení na zistenie vlastníckej štruktúry a riadiacej štruktúry klienta, ktorý je právnickou osobou alebo združením majetku; pri overovaní informácií týkajúcich sa identifikácie KUV sa povinná osoba nesmie spoliehať výlučne na údaje získané z registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, ak na základe posúdenia rizika podľa ustanovenia § 20a existuje vyššie riziko prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu, pričom je povinná overiť informácie týkajúce sa identifikácie KUV z iného spoľahlivého zdroja,
  • získanie a vyhodnotenie informácií o účele a plánovanej povahe obchodu alebo obchodného vzťahu a informácií o povahe podnikania klienta s cieľom pochopiť povahu podnikania, vlastníckej štruktúry a riadiacej štruktúry klienta,
  • zistenie, či klient alebo KUV klienta je politicky exponovanou osobou alebo sankcionovanou osobou,
  • v závislosti od rizika legalizácie alebo financovania terorizmu zistenie pôvodu finančných prostriedkov alebo majetku pri obchode alebo obchodnom vzťahu,
  • zistenie, či klient koná vo vlastnom mene,
  • vykonávanie priebežného monitorovania obchodného vzťahu vrátane preskúmania konkrétnych obchodov vykonaných počas trvania obchodného vzťahu na účel zistenia, či vykonávané obchody sú v súlade s poznatkami povinnej osoby o klientovi, jeho obchodnom profile a prehľade možných rizík spojených s klientom a s pôvodom finančných prostriedkov alebo majetku v obchodnom vzťahu alebo pri obchode, ako aj zabezpečenie aktualizácie dokumentov, údajov alebo informácií, ktoré má povinná osoba k dispozícii o klientovi.

Podľa ustanovenia § 10 ods. 5 citovaného zákona je klient povinný poskytnúť banke informácie a doklady, ktoré sú potrebné na vykonanie starostlivosti (podľa vyššie uvedených bodov) vo vzťahu ku klientovi alebo identifikácie a overenia identifikácie.

Banka pri vykonávaní zvýšenej starostlivosti podľa ustanovenia § 12 citovaného zákona v rámci vykonávaných opatrení zisťuje aj ďalšie informácie na správne posúdenie a vyhodnotenie rizika – jednou z nich je zistenie vlastníckej štruktúry prekračujúcej hranicu 10 %.

Neuskutočnenie obchodu

Podľa ustanovenia § 15 zákona č. 297/2008 Z. z. je banka povinná odmietnuť uzavretie obchodného vzťahu, ukončiť obchodný vzťah alebo odmietnuť vykonanie konkrétneho obchodu, ak:

  • banka nemôže z akéhokoľvek dôvodu vykonať starostlivosť vo vzťahu ku klientovi v rozsahu podľa § 10 ods. 1 citovaného zákona, alebo
  • klient odmietne preukázať, v mene koho koná.
Konečný užívateľ výhod (KUV)

Definícia KUV je uvedená v § 6a Konečný užívateľ výhod zákona č. 297/2008 Z.z..

POVINNÉ IDENTIFIKAČNÉ ÚDAJE O KUV

Identifikáciou KUV sa na účely tohto zákona rozumie zistenie mena, priezviska, rodného čísla alebo dátumu narodenia, ak rodné číslo nebolo pridelené, adresy trvalého pobytu alebo iného pobytu a štátnej príslušnosti.

MEDZIVLASTNÍCI (INTERMEDIATE SHAREHOLDERS / FIRST SHAREHOLDERS)

V prípade právnických osôb a združení majetku, ako už bolo uvedené vyššie, je banka povinná zisťovať informácie o vlastníckej a riadiacej štruktúre klienta – jeho medzivlastníkov vrátane percentuálnych podielov. Medzivlastníkom sa rozumie právnická osoba, ktorá vo vlastníckej štruktúre medzi klientom a jeho KUV vlastní alebo ovláda najmenej 25 % podiel.

U týchto právnických osôb banka zisťuje nasledujúce údaje:

  • názov právnickej osoby, 
  • IČO, 
  • adresu sídla. 

Pojem first shareholder používa banka na označenie prvého medzivlastníka vo vlastníckej štruktúre klienta. K prvým medzivlastníkom banka navyše okrem vyššie uvedeného zisťuje identifikačné údaje štatutárneho orgánu  (fyzickej osoby – rozsah pozri vyššie ako u klienta). 

POLITICKY EXPONOVANÉ OSOBY (PEP)

Pojem PEP je definovaný v článku 6 „Politicky exponovaná osoba“.

Pôvod majetku a finančných prostriedkov

Banka je povinná od klientov získať informácie, a to aj kedykoľvek v priebehu obchodného vzťahu, o pôvode finančných prostriedkov alebo majetku použitých pri obchode alebo v obchodnom vzťahu.

V prípade právnických osôb to možno preukázať napríklad zmluvnou dokumentáciou, účtovnou dokumentáciou, finančnými výkazmi, výročnou správou, dokumentmi o fúzii/akvizícii atď.; v prípade fyzických osôb napríklad príjmom z povolania, podnikania, úverom, pôžičkou, vyplatenými dividendami, kúpnou a predajnou zmluvou alebo inou zmluvou atď., a to vždy v závislosti od konkrétnej situácie.

UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s. (ďalej jen “Banka”) touto politikou podporuje a rozvíja podnikovú kultúru vyznačujúcu sa čestnosťou a otvorenosťou, v ktorej majú všetci zamestnanci a ďalší spolupracovníci možnosť a právo na slobodné vyjadrenie názoru a nesúhlasu s neprijateľným jednaním, a to bez obáv z postihu, a kedy si môžu byť istí riadnym a spravodlivým prešetrením učinených oznámení.

Hlavným zmyslom tejto politiky a v nej zakotvených zásad je odhalenie a zabránenie protiprávnemu jednaniu, které by mohlo poškodiť verejný záujem alebo poslanie a reputáciu Banky ako aj skupiny UniCredit.1

 

1V súlade so zákonom č. 171/2023 Sb., o ochrane oznamovateľov a so zákonom č. 54/2019 Z. z., o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti

 

ZÁSADY

Oznamovateľom môže byť každý zamestnanec a iný spolupracovník Banky (napr. OSVČ, člen inštitúcie, akcionár, stážista, zamestnanec dodávateľa).

Oznamovatelia, ktorí majú podozrenie, že došlo alebo by mohlo dôjsť k protiprávnemu, nekalému, neetickému alebo inak škodlivému konaniu, majú možnosť oznámiť svoje podozrenie bez obáv z akéhokoľvek negatívneho vplyvu na oznamovateľa.

Sú preferované neanonymné oznámenia. Mlčanlivosť o totožnosti osoby, ktorá podala podnet, je zaručená.

Všetky oznámené podozrenia o neprijateľnom správaní budú posúdené spravodlivo, nestranne objektívne a budú dôkladne, spravodlivo a dôverne vyšetrené.

V prípade overenej opodstatnenosti oznámenia o neprijateľnom správaní prijme Banka vhodné opatrenia na nápravu neprijateľného správania a na zabránenie opätovnému výskytu.

Práva osôb, ktorých sa oznámené podozrenie týka, sa rešpektujú a chránia.

Oznamovateľ musí byť úprimne presvedčený o tom, že poskytnuté informácie sú v čase podania oznámenia pravdivé. Osobám, ktoré vedome robia nepravdivé oznámenia, nebude poskytnutá ochrana.

 

ROZSAH

Tieto zásady sa vzťahujú na akékoľvek neprijateľné správanie, ktorým sa rozumie akékoľvek konanie alebo nekonanie Banky alebo zamestnanca Banky, ktoré by mohlo poškodiť verejný záujem alebo poslanie alebo reputáciu Banky ako aj UniCredit Group. Ide o protiprávne, nespravodlivé alebo neetické konanie v rámci činnosti Banky, ako aj nesúlad so všetkými pravidlami a nariadeniami UniCredit Group.

 

PRÁVA OZNAMOVATEĽOV

Banka zaručuje oznamovateľovi ochranu pred akýmkoľvek postihom z dôvodu oznámenia. Banka netoleruje výhražky a akúkoľvek formu odvety voči oznamovateľovi alebo tým, ktorí spolupracovali na overovaní opodstatnenosti podnetu.

Banka zaručuje anonymitu oznamovateľa, ak oznamovateľ nedal výslovný súhlas s odhalením svojej totožnosti alebo ak to nevyžadujú právne predpisy.

Ak by bol oznamovateľ vystavený akémukoľvek znevýhodneniu v dôsledku oznámenia, Banka poskytne oznamovateľovi vhodnou formou pomoc na odstránenie všetkých negatívnych vplyvov na oznamovateľa.

Oznamovateľ má právo na informácie o výsledku vyšetrovania.

 

Postup pri oznamovaní

Ak zamestnanec alebo iný spolupracovník Banky získa dôvodné podozrenie o neprípustnom konaní alebo ak je jeho výskyt v budúcnosti pravdepodobný, a nechce alebo nemôže toto podozrenie riešiť cez manažérsku líniu, oznamovateľ má možnosť obrátiť sa s podozrením na manažéra/ku útvaru Compliance alebo ak by sa oznámenie týkalo tejto osoby, aj na manažéra/ku útvaru Interný audit. Ak by sa neprípustné správanie týkalo vyššie uvedených osôb, zamestnanec môže oznámiť svoje podozrenie priamo členom predstavenstva Banky.

Na účely dôkladného preskúmania oznámeného podozrenia by oznámenie malo obsahovať najmä tieto informácie:

  • opis údajného neprijateľného správania so všetkými známymi podstatnými skutočnosťami
  • identifikácia zapojených osôb vrátane prípadných svedkov,
  • označenie útvaru, kde k danému prípadu došlo,
  • podklady na podporu podozrenia,
  • či oznamovateľ prediskutoval túto záležitosť s inými osobami a ich identifikáciu,
  • ako sa oznamovateľ dozvedel o danej záležitosti,
  • meno, priezvisko a kontaktné údaje oznamovateľa.

Podozrenie sa môže oznámiť:

Prístupový kód je rovnaký pre všetkých používateľov. Po zanechaní podnetu dostane oznamovateľ unikátny kód pre návrat do systému, zistenie spätnej väzby Compliance a vývoj riešenia podnetu.

  • písomne zaslaním na adresu:

    Lucien Strnad
    lucien.strnad@unicreditgroup.cz
    útvar Compliance, 15C
    UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s.
    BB Centrum - Filadelfie
    Želetavská 1525/1
    140 92 Praha 4
  • písomne vložením do zabezpečenej schránky „Whistleblowing“ na adrese:

    UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s.
    BB Centrum - Filadelfie
    Želetavská 1525/1
    140 92 Praha 4
    15D
  • osobným pohovorom na vyššie uvedenej adrese

 

VYŠETROVANIE NEPRIJATEĽNÉHO SPRÁVANIA

Vlastné vyšetrovanie zabezpečí manažér útvaru Compliance podľa stanovených pravidiel. V priebehu vyšetrovania sa podniknú všetky potrebné kroky na zabezpečenie spravodlivého a nezaujatého vyšetrovania.

Oznamovateľ je informovaný o prijatí oznámenia do 7 dní, pokiaľ nepožiada o nevyrozumenie. Rovnako nie je informovaný, ak by vyrozumením došlo k prezradeniu totožnosti.

Vyšetrovanie prebieha s náležitou starostlivosťou a v primeranej lehote (maximálne trikrát 30 dní), o ktorej je oznamovateľ informovaný, ak je to možné, pri zachovaní dôvernosti o osobe oznamovateľa neprijateľného správania aj osôb, ktorých sa oznámenie týka. Výsledkom prebiehajúceho vyšetrovania je správa, ktorá zhŕňa priebeh vyšetrovania a dôkazy, vyvodzuje závery o rozsahu a závažnosti neprijateľného správania a odporúča vhodné opatrenia na nápravu neprijateľného správania a zabránenie opätovnému výskytu v budúcnosti. O výsledku vyšetrovania je oznamovateľ informovaný v lehote uvedenej vyššie.

Podrobná úprava vyšetrovania neprijateľného správania a súvisiacich aspektov whistleblowingu je obsiahnutá v internom predpise 3220_ER_015 – Oznamovacie povinnosti voči Compliance a ochrana oznamovateľa.

 

EXTERNÉ OZNÁMENIA

V prípade, že oznamovateľ z nejakého dôvodu nechce alebo nemôže využiť uvedený vnútorný oznamovací systém, môže sa obrátiť aj na:

1) Ministerstvo spravodlivosti v záležitostiach týkajúcich sa pôsobenia banky v Česku: Chci podat oznámení – veřejnost – Oznamovatel (justice.cz)

2) Úrad pre ochranu oznamovateľov v záležitostiach týkajúcich sa pôsobenia banky na Slovensku: Chcem oznámiť - Úrad na ochranu oznamovateľov (oznamovatelia.sk)

Spinning wheel animation

Loading

UniCredit Logo